1994, 4 de febrer. Homenatge a Joaquín Maldonado i Vicent Ventura

PRIMERA EDICIÓ DELS “HOMENATGES DE L’ECONÒMICA”

Resum gràfic

• Es pot consultar un breu resum de l'acte en el canal de youtube de la RSEAPV, ací.

Paraules del Director, D. Francisco Oltra

Hui, aquesta nit, donem l’entrada a una nova iniciativa de la Societat Econòmica d’Amics del País de València, la qual es desenrotlla en el marc concretat per l’Estratègia d’actuació que en el seu dia va ésser dissenyada per la Junta de Govern.

Abans de precisar aquesta iniciativa i, a mode d’introducció, volguera recordar algunes idees que vaig adelantar en la darrera Assemblea General, així com d’altres que afegiré expressament per aquest acte.

Deia que en una situació com l’actual, a finals d’aquest mil·leni, i que jo m’atreveria a definir com de “gran desorientació universal” en la que de manera repetitiva sols escoltem parlar de crisi, austeritat, recessió, atur, pobresa, moderació, en tots els ordres de la vida: socials, polítics, econòmics, culturals, etc., no tenen cabuda els discursos triomfalistes ni eloqüents, sinó la reflexió serena i el treball redoblat per eixir, el millor lliurats possible, com a Societat i com a individus d’aquesta difícil recessió.

Tanmateix, i en la meua opinió, si que és el moment per a crear, per a projectar, per a formular noves estratègies d’actuació que ens permetran afrontar millor el futur. En l’actualitat tots sabem que “ni el futur és el que era”. Abans podíem preveure el futur tan solament projectant el present, però avui no és possible. Per a mi EL FUTUR HI HA QUE INVENTAR-LO CADA DIA, i això exigeix un redoblat esforç i més imaginació, especialment per a que eixe futur siga més prometedor per a tots, i no sols per a uns pocs.

L’Econòmica d’Amics del País, dins de la modèstia de les seues possibilitats, està participant en el projecte de “Modernització de la Societat Valenciana”, ajudant a inventar eixe futur millor per als valencians.

Volguera transmetre-vos, en aquesta ocasió, la il·lusió i l’orgull que molts sentim de pertànyer a l’Econòmica, per moltes raons, per la seua història plena d’importants aportacions a l’Economia i la Cultura de la Societat Valenciana, per les seues excel·lents realitzacions i per l’esperit fundacional que la va animar en la seua constitució, el qual hui, 217 anys després, segueix vigent, concretat en el recolzament decidit a la Llibertat, la Raó i el Progrés des de l’Objectivitat, la Tolerància i el Respecte a les persones i a les seues idees.

L’Econòmica, a través de la seua prolongada història, és una Entitat Venerable amb importants realitzacions, però al mateix temps és una Entitat jove, com ho demostra l’activitat que està desenrotllant, tractant temes d’avantguarda, com són: “Europa en el llindar del segle XXI”, “Mig ambient i límits al creixement”, “La direcció estratègica davant la Modernització de les Organitzacions”, etcètera.

En aquest sentit hi ha que fer memòria i recordar la quantitat d’Organitzacions (Entitats culturals, Partits polítics, Associacions de tot tipus, etc.) que al llarg dels darrers anys han nascut i desaparegut algunes d’elles sense deixar cap senyal. Tanmateix l’Econòmica segueix viva i amb una bona salut, sobretot sabent l’edat que té.

Ara bé, per a Modernitzar la Societat Valenciana, entre moltes altres coses, hi ha que tenir en compte que vivim en un món d’Organitzacions. Si fem un repàs de la nostra vida comprovàrem que: es naix en un Hospital, vivim en una Família, s’estudia en una Escola, posteriorment hom assisteix a la Universitat, es treballa en una Empresa, es forma part d’una Entitat cultural, etc., i tot això són Organitzacions, el comportament de les quals condiciona el desenvolupament i el bon funcionament d’una Societat.

Per aquesta raó l’Econòmica ve demostrant la seua preocupació perquè les Organitzacions que es despleguen a València, enteses en el seu sentit més ample: Empreses privades, Hospitals, Ajuntaments, etc., i considerades com a distintes maneres d’organització humana, estiguen ben dirigides. De vegades no se es conscient de la gran responsabilitat dels dirigents, i els fracassos d’aquestes organitzacions es deuen, en moltíssims casos, a una Direcció deficient, que pot dificultar el progrés i la modernització de la societat valenciana.

Açò explica l’èxit que està tenint el cicle de activitats dedicat a la “Direcció estratègica davant la modernització de les Organitzacions”, que venim desenrotllant en aquests moments en l’Econòmica. Aquestes paraules que acabe de pronunciar pretenen servir d’introducció a la presentació de l’objectiu central de l’Acte d’aquesta nit que, com tots Vostés sabem, és el de retre homenatge a dos il·lustres valencians i socis de l’Econòmica: En Joaquim Maldonado Almenar i En Vicent Ventura Beltràn.

Dos persones que han fet possible, des de distintes posicions socials i polítiques, un encomiable enteniment civil, fent realitat, com homes il·lustres que són, els conceptes que abans esmentava de: tolerància, respecte i participació davant projectes que interessaven a tots els valencians. No eren tants els que, fa uns anys, creien i recolzaven fermament el projecte d’un Estat autonòmic i defensaven amb entusiasme l’autonomia dels valencians i la seua aplicació pràctica. Els nostres dos homenatjats defensaren, però, allò que, en la seua opinió, significava un avenç social i progressista per als valencians, front a tots aquells per als que l’autonomia era una broma i un somni de persones fantasioses i somniadores. Hui podem demostrar que l’esforç de molts de nosaltres des dels anys seixanta ha merescut la pena. No sols això, sinó que estaríem disposats a repetir- 256 ho. D’altres senzillament s’aprofitaren d’aquest esforç. Però malgrat tot va valdre la pena. El somni i la fantasia són ingredients necessaris per a portar a cap projectes complexes i il·lusionants. Els nostres homenatjats s’esforçaren, somniaren i ajudaren a fer realitat el que hui tenim els valencians.