26 de setembre.Conferència. "Els boscos en el sistema de les Nacions Unides"

Convocatòria. (castellà) (valencià)

Presentació

Una part important de la superfície del nostre planeta està ocupada per masses boscoses, la influència de les quals sobre l'entorn en el qual desenvolupa la Humanitat la seua activitat n’és poc discutible, si més no per la seua influència sobre el clima. No obstant això, és menys evident el reconeixement que les aportacions directes dels boscos al desenvolupament de la vida humana, en forma d'energia i materials, són hui molt importants, i en el passat van ser fonamentals per a la construcció d'esta humanitat urbanita.

En la seua diversitat, els boscos ocupen principalment zones menys atractives per a la urbanitzada vida humana, i aqueixa certa llunyania pot limitar la consciència clara de la dependència davant el bosc com a proveïdor de mitjans i element d'influència global, la qual cosa és arreplegada pel balanç de valors segons el qual aqueixa humanitat urbana gestiona la seua relació amb el medi ambient en general i amb el bosc en particular. En aquesta falta de sensibilitat n'y ha un problema d'enteniment i coordinació entre els propis humans que genera, com en tantes ocasions davant desafiaments de caràcter global, una falta de solidaritat suïcida per una certa minusvaloración dels problemes i necessitats d'aqueixa part de la humanitat que encara roman confinada en zones més adverses, juntament amb els boscos, en la qual recau amb major intensitat la gestió directa d'aqueix mitjà natural, d'altra banda a hores d’ara, també molt domesticat, com és el cas del bosc mediterrani, i per tant molt depenent d'una activitat humana organitzada i dirigida des de les ciutats, on radica el poder i la responsabilitat, per tant, la necessitat de conèixer i analitzar els elements de la problemàtica relació de l'ésser humà i els boscos.

És doncs el dels boscos un tema que ha de preocupar i ocupar a la ciutadania i al que esta Societat d'Amics del País de València ha dedicat en el passat recent diverses activitats en els seus fòrums de debat, com el Cicle de les Muntanyes Valencianes que durant diversos anys va ser lloc de trobada amb els boscos i altres problemes associats, i al que es torna de la mà del Professor Eduardo Rojas i la conferència “Els boscos en el Sistema de les Nacions Unides”, que esta Societat organitza per a la reflexió i el debat sobre tan important assumpte.

Ponent

Sr. Eduardo Rojas Briales. Profesor de la Universitat Politècnica de València, Degà del Col.legi i President de l'Associació d'Enginyers de Monts

El Sr. Eduardo Rojas és Enginyer de Monts per la Universitat de Freiburg, Alemanya i Doctor per la Universitat Politècnica de Madrid.Des que va començar la seua activitat professional en el Servei Forestal de Catalunya, el Sr. Eduardo Rojas ha exercit diferents responsabilitats en diverses organitzacions i institucions: Consultor forestal, Deutsche Forstservice GmbH, Munich: inventaris forestals, ordenació forestal, mapes forestals i projectes de cooperació internacional. Director del Consorci Forestal de Catalunya. Professor Associat, Universitat de Lleida, (política forestal). Cap de l'Àrea de Política forestal del Centre Tecnològic Forestal de Catalunya, responsable de projectes de recerca (gestió forestal multifuncional en el marc del desenvolupament rural, ordenació forestal multifuncional i política de les regions muntanyenques, programes forestals nacionals, etc.) , coordinant 5 edicions del Fórum de Política forestal. Preparació del Centre EFI per al projecte regional del Mediterrani.

Consultor, SILVAMED S.L., responsable per projectes de legislació forestal, programes forestals nacionals i regionals, indicadors oficials per a l'ordenació sostenible a Espanya, reforma del Servei Forestal Català, conceptualització del Fons Forestal de Catalunya, assessorament en política forestal a diferents agents socials, etc.

Universitat Politècnica de València, professor de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyers Agrònoms en les següents disciplines: silvicultura, ordenació forestal sostenible, recursos forestals europeus, repoblament, paisatgística i jardineria, ordenació de pasturatges i vivers. Vice-director de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyers Agrònoms de la Universitat Politècnica de València.

Degà del Col•legi d'Enginyers de Monts a la Comunitat Valenciana. Subdirector General i Cap del Departament Forestal de l'Organització de les Nacions Unides per a l'Alimentació i l'Agricultura (FAO). President de l'Associació de Col•laboració en Matèria de Boscos (CPF). Comissari General de l'ONU per a la Expo Milano 2015.Co-president de la Junta Normativa d'UN-REDD en representació del sistema ONU (PNUD, PNUMA i FAO).

President de l'Associació d'Enginyers de Monts, President de la Fundació Cabdal Natural.

Des de 1997 Eduardo Rojas Briales ha format part de diversos consells i panells, entre uns altres, del Consell Científic de EFI (1998 a 2002). És membre del Grup de Recerca científica i tecnològica de la Universitat Politècnica de València i del Grup de treball de IUFRO sobre legislació forestal. Ha rebut el Premi Montero de Burgos per comunicació forestal i el Premi Important atorgat per Levante-EMV.

El Sr. Rojas és soci de la RSEAPV

Presenta el conferenciant i modera el col.loqui la Sra. Maria Josep Picó i Grcés. Periodista

La conferència se celebra al Saló d'Actes del Conservatori Professional de Música de València, Edifici Històric a la Plaça de Sant Esteve 3, a les 19 hores.

L'Econòmica. Llums i Ombres