1 de març. Conferència."Quaresma i Carnestoltes: entre laïcitat i religiositat"

Convocatòria. (castellano) (valencià)

Galeria de fotos

Tradicions elaborades per centenars de generacions d'agricultors i ramaders, construïdes elles mateixes sobre les de milers de generacions de caçadors i recol•lectors ens contemplen. Generació darrere generació els grups humans han anat acumulant eines amb les quals pretenen interpretar la realitat, tant individual com col•lectiva, dotant-la d'un significat que la faça intel•ligible i manejable. Tradicions que van articulant-se en un conjunt que tendeix a mantenir la seua identitat al llarg del temps armant, i armades, en mecanismes que esdevenen institucionals, i que proporcionen als individus d'un grup determinat una certa visió del món a través de la qual interpreten la realitat. Un conjunt d'eines que anomenem cultura, que durant centenars, milers de generacions va anar justificant-se o legitimant-se en últimes instàncies de caràcter metafísic, la pròpia evolució de les quals es va perdre al llarg d'eixe transcórrer, com es perd en la memòria del temps la mateixa transformació dels problemes que van atendre originalment aquelles eines, en un procés sobresaltat només pels problemes d'asincronia que sorgeixen per l'afany del control social en el canvi d'una generació després d'una altra o pels grups vinculats a alguna certa identitat per uns altres. També, anant el temps, pel compromís laic de dotar de significat la realitat, renunciant humilment a aquelles altres legitimacions metafísiques, introduint un element de canvi radical al voltant del qual sorgeixen i s'articulen noves tradicions que, entre altres coses, posen davant el ciutadà la responsabilitat última de la gestió del control social en eixe esdevenir.

La Societat d'Amics del País de València porta al seu fòrum de debat algunes d'estes reflexions, precisament en l'inici del temps de reflexió anual promogut per algunes de nostres més ancestrals tradicions i institucions, de la mà del Sr. Alfons Llorenç, amb les seues indubtablement agudes pinzellades, ens parlarà en la seua conferència sobre el tema "Quaresma i Carnestoltes: entre laïcisme i religiositat"

Ponent

Sr. Alfons LlorençPeriodista i Etnógrafo

Llicenciat en Filosofia i Lletres i doctor en Filologia per la Universitat de València, on fou deixeble de Sanchis Guarner. És Diplomat en Estudis Avançats, professor de Lingüística Valenciana i Mestre de Valencià. Va treballar en RTVE i ha estat redactor en TVE (València). Ha estat corresponsal de Destino, Canigó, i El Noticiero Universal, ha col•laborat a Las Provincias, Diario de Valencia, Levante-EMV, El País, Triunfo, i altres.

Ha estat Cap del Gabinet de Premsa del Consell del País Valencià (1978-1980), comisari per al 750 Aniversari del Naixement del Poble Valencià, assessor per a Assumptes Culturals del President de la Generalitat Valenciana (1989-1995), alcalde de Planes i president de la Mancomunitat de Municipis El Xapolar.

És autor de diversos treballs, documentals i exposicions sobre història, etnografia, gramàtica, lingüística i literatura. Ha rebut premis del Ministeri de Cultura d'Espanya sobre Art, “Tradiciones y Costumbres de los Pueblos de España” i al 2007 el Premi de periodisme d'investigació Ramon Barnils. És membre de l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana. Ha guanyat el Premi de la crítica dels escriptors valencians el 2012 amb "El Sant del dia" en la modalitat d'assaig.

Presenta el conferenciant i modera el col.loqui el Sr. Vicent Cebolla, Director de la Reial Societat Econòmica d'Amics del País de València

La conferència se celebra al Saló d'Actes del Conservatori Professional de Música de València, Edifici Històric a la Plaça de Sant Esteve 3, a les 19 hores

L'Econòmica. Llums i Ombres