24 de setembre. Conferència. Event Horizon Telescope: a la frontera de l'espai i el temps.

Convocatòria. (castellano) (valencià)

Presentació.

L'univers se'ns representa als humans com a una cosa immensa i inabastables les seues dimensions espacial o temporal; no obstant això, hem sigut capaços de trobar en llocs on no es pot concebre mesura de l'espai o del temps els límits de l'univers que ens acull. La divulgació de l'estat del coneixement, en totes les seues dimensions, ve ocupant el quefer d'esta Societat per la seua creença en què el coneixement és eina de primer ordre en la construcció dels humans com a ciutadans i, com de costum, convida a socis i amics a esta interessant exposició del Professor Iván Martí Vidal, "Event Horizon Telescope: a la frontera de l'espai i el temps.

Ponent.

Dr. Iván Martí Vidal.. Investigador en l'Observatori Astronòmic de la Universitat de València

Nascut en 1980, es va llicenciar en Física en 2003 per la Universitat de València. Durant la carrera, va realitzar diversos projectes de divulgació de la Física pels quals va ser premiat a nivell nacional i europeu. Va obtindre el seu grau de Doctor en Ciències Físiques (Unanimus Cum laude) en la Universitat de València, en 2008 Posteriorment, la Fundació Alexander von Humboldt li va atorgar una beca postdoctoral en l'Institut Max Planck de Radioastronomia (MPIfR) a Bonn (Alemanya), des de Febrer de 2009 a Gener de 2011. Després de finalitzar la seua beca von Humboldt, va seguir com a investigador postdoctoral en el MPIfR fins a finals de Setembre de 2011. Va ser científic de plantilla en l'Observatori Espacial de Onsala (Suècia), com a membre del Node Nòrdic de l'ÀNIMA Regional Centre fins a Setembre de 2018. Al desembre de 2018, va ingressar en el Cos Nacional d'Astrònoms del Ministeri de Foment (Espanya). Des de Juny de 2019, està contractat com a “investigador distingit” a la Universitat de València, on és l'Investigador Principal d'un projecte d'Excel·lència Investigadora del Pla GenT de la Generalitat Valencian

Entre les seues publicacions, en diferents formats, es poden assenyalar:

-Café amb Física (llibre de divulgació gratuït)
-Nou simulador de síntesi de Obertura, programa interactiu basat en Python per a aprendre els fonaments de la Síntesi d'Obertura.
-Per què VLBI?, pel·lícula que descriu un dels principals problemes de la Radioastronomia (la resolució) i com la tècnica de VLBI permet resoldre-ho.
-El sistema estel·lar AB-Doradus. Una animació de l'òrbita real del sistema format per AB-Doradus A i la seua jove companya de molt baixa massa (AB-Doradus C).
-Expansión de SN1993J. Animació generada a partir de dades reals de VLBI de la supernova SN1993J, en la galàxia en què pot veure's tota l'expansió de l'ona de xoc de la supernova, tal com va ocórrer fa més d'11 milions d'anys.
-Indigestió en el AGN de PKS1830-211. Animació que mostra un esdeveniment d'injecció de plasma en la base del doll relativista del blazar PKS1830-211, tal com es va deduir a partir de dades de
-Interferometría en Radioastronomia i scripts en Python per a experimentar la interferometría amb l'ordinador de casa (usant ones de so). Aquesta és una sèrie d'anotacions on es resumeixen conceptes essencials de la interferometría aplicada a la Radioastronomia..
-Supernoves i la seua emissió en banda radie. Una sèrie d'anotacions on es resumeixen conceptes essencials relacionats amb les explosions supernova, uns dels esdeveniments més potents i sorprenents de l'Univers, posant l'accent en el model actualment acceptat que explica l'origen de la seua emissió en banda radie.

Alguns articles didàctics i divulgatius on-line:

-Mesura de la precesión terrestre per triangulació del Pol Nord Celeste (Revista Espanyola de Física, 2009)
-Emulant a Romer: mesura de la velocitat de la llum cronometrant les ocultacions de Io (Revista Espanyola de Física, 2010)
-Simulació de lents gravitatòries en el laboratori (Revista Iberoamericana de Física, 2009)
-La impossible comesa d'afinar una trompeta (Revista Espanyola de Física, 2011) – Premi FBBVA
-Holografia acústica amb un ordinador portàtil (Revista Espanyola de Física, 2014)
-Quant dura un dia? (Elpais.com, 2009)
-La paradoxa dels trigèmins gràvids (Revista Espanyola de Física, 2016)

Modera la taula el Prof. Juan María Marcaide Osoro, Catedrático de Astronomía de la Universidad de Valencia

La conferència se celebra al Saló d'Actes del Conservatori Professional de Música de València, Edifici Històric a la Plaça de Sant Esteve 3, a les 19 hores.

L'Econòmica. Llums i Ombres