4 novembre 2013. "Universitats públiques valencianes: Reptes de futur". Taula redona.

Invitació.

Referències de premsa

1. El País, 7/11/2013, ací.

2. Levante- EMV, 5/11/2013,  ací.

3. Las Provincias, 5/11/2013,  ací.

4. El País, 5/11/2013,  ací.

5. ABC, 5/11/2013,  ací.

6. La Razón, 5/11/2013,  ací.

7. El Mundo, 5/11/2013,  ací.

8. La Verdad, 5/11/2013,  ací.

9. Escolavredolat.org, 5/11/2013,  ací.

10. Universitat de València-EG, 5/11/2013,  ací.

11. Diario Información, 4/11/2013,  ací.

12. Universitat Politècnica de València, 31/10/2013,  ací.

Resum gràfic

1. El canal de notícies de la UPV va elaborar un molt bon reportatge de l'acte, que es pot consultar ací.

2. Es pot consultar un breu resum en el canal de youtube de la RSEAPV, ací.

Presentació.

Un any més, els rectors de les Universitats Públiques Valencianes es reuneixen en aquesta taula redona organitzada per la Societat Econòmica d'Amics del País, per a debatre sobre diversos aspectes de la complexa realitat universitària, i compartir l'objecte dels seus debats amb els ciutadans en el fòrum de l'Econòmica. La realitat i la necessitat de destriar les vies per les quals es va a conduir aquesta societat, darrere un any més d'aprofundiment de la crisi, proporciona suficient material per a alimentar el debat, que el passat any es va centrar en la visió general del futur universitari espanyol, i aquest focalitza la seua atenció sobre els reptes que ofereix el futur a les universitats públiques valencianes, en un panorama emmarcat per l'aprovació de la Llei Orgànica de Qualitat de l'Educació (LOMCE) que el Ministeri d'Educació pretén continuar amb una profunda reforma universitària, sobre la qual cosa ja es va tractar en aquests fòrums al març passat (veure açí), en un procés de reformes que està trobant un gran rebuig en la societat.

Aquest panorama, articulat en un marc en el qual el problema de la disminució dels recursos per atendre allò que és públic, (mentre una part important dels ingressos públics es dediquen a aturar la sangria dels forats generats per  aquella exuberant economia financera), s'està intentant resoldre per la via de reduir despeses, limitant quan no apartant cada vegada més sectors de població de l'entramat de l'estat del benestar, el que probablement no tant sols incidisca de manera més dura en els sectors més febles de la societat, ademés, encara que es presente com a resposta racional a la caiguda de recursos financers per a les universitats públiques, (mentre assistim a la Comunitat Valenciana a una nova bambolla, aquesta vegada de centres universitaris privats) el resultat final pot ser una limitació severa de l'accés de molts ciutadans al món universitari, la qual cosa podria estar posant en perill la massa crítica i la pròpia existència de les universitats públiques com un dels conceptes fonamentals de l'estat del benestar, sumant-se a la deterioració general dels equilibris que van donar lloc al pacte social que sosté els presuposts bàsics del mateix estat democràtic, en el qual, l'entramat universitari públic exerceix un paper fonamental en contribuir a democratitzar l'accés dels ciutadans als centres d'elaboració i gestió del coneixement, i per tant del poder.

Ponents

D. Esteban Morcillo Sánchez, Rector de la Universitat de València Estudi General

D. Francisco Mora Más, Rector de la Universitat Politècnica de València

D. Manuel Palomar Sanz, Rector de la Universitat d'Alacant

D. Vicent Climent Jordá, Rector de la Universitat "Jaume I" de Castelló

D. Jesús Tadeo Pastor Ciurana, Rector de la Universitat"Miguel Hernández" de Elx

D. Francisco Oltra Climent.  Director de la Reial Societat Econòmica d'Amics del País de València. Presenta i modera la taula redona.

L'acte se celebra al Saló d'Actes del Conservatori Professional de Música de València, Edifici Històric a la Plaça de Sant Esteve 3, a les 19 hores.

L'Econòmica. Llums i Ombres