5 d'abril. Taula redona. "Estranys en el paradís europeu: immigrants i refugiats"

Convocatòria. (castellano) (valencià)

Presentació.

Més enllà de la vergonya que puga generar en nosaltres el paper que està jugant Europa en la crisi dels refugiats o, en general, en els problemes que generen els moviments d'éssers humans a la recerca de millors condicions de vida, al cap i a la fi un dels motors de la història, és possible que estiga enfrontant sense grans possibilitats el seu destí en el món, com a ésser amb capacitat per a ser una mica més que una mera referència històrica o geogràfica, en la mesura en què no està sent capaç d'utilitzar les eines necessàries, les institucions capaces d'enfrontar i resoldre els problemes del projecte europeu com a projecte desitjable per als ciutadans d'aquesta part del món i com una alternativa de futur desitjable per a la resta, incorrent les seues elits, tant polítiques com econòmiques en una responsabilitat històrica doncs, sense ànim de ser brechtiano, potser Europa no està sent capaç de resoldre els problemes de l'entorn que li concerneix per les mateixes raons per les quals no està sent capaç d'articular la idea d'Europa que batega en els seus propis compromisos constitucionals, exposant la figura de ser ciutadà d'Europa a esdevenir en el fantasma retòric d'una frustració, la del projecte europeu.

Si és cert que el benestar dels ciutadans d'una societat depèn, també, de la seua capacitat de generar creixement gràcies a les seues habilitats i competències, dels estímuls que la seua competitivitat genere entre els seus propis components, i en la resta del nostre globalitzat món, la raó que pot permetre la construcció d'una societat democràtica és l'actitud i el sentit amb que els seus components articulen l'empatia entre els seus membres, i amb la resta del món, des de la decència que atorga la perspectiva del respecte dels drets que ens reconeixem com a éssers humans. És un element clau per a la viabilitat democràtica de les complexes societats del superpoblat món en què vivim que precisen de la implicació de ciutadans i elits.

Introducció.

Amb el títol de “Estranys en el paradís europeu: immigrants i refugiats”, el professor Javier de Lucas pronuncia aquest dimarts una conferència en la Reial Societat Econòmica d’Amics del País. L’acte se celebrarà a les 19:30 hores, en el saló d’actes de l’edifici històric del Conservatori Professional de Música, situat en la plaça de Sant Esteve 3 de València.

Javier de Lucas, serà presentat pel president de la Comissió d'Assessoria Jurídica Ferran Bargues Estellés.

El professor de Lucas és catedràtic de Filosofia del Dret i Filosofia Política en l'Institut de Drets Humans de la Universitat de València, del qual va ser fundador i primer director. Ha sigut director del Col·legi d'Espanya en París (2005-2012), president de CEAR –Comissió Espanyola d'Ajuda al Refugiat- (2008-2009), membre de la Comissió de seguiment del Pla Nacional de drets humans (2011-2013), vocal del Consell Assessor del Mecanisme Nacional per a Prevenció de Tortura (2013-2015). Pertany a nombrosos Consells científics i editorials, estatals i internacionals. És un dels 24 membres del High Panell on Science, Technology and Innovation for Development d'UNESCO (des de juliol de 2011).

Treballa sobre problemes de drets humans (especialment polítiques migratòries i d'asil i drets humans), legitimitat, democràcia, ciutadania i obediència al Dret. I sobre Cinema i Dret.

Ha publicat 23 llibres i més de 250 articles en revistes científiques estatals i internacionals.  Dirigeix les col·leccions de llibres “Drets humans” i “Cinema i Dret”, de l'editorial Tirant lo Blanch. Amb el professor Jorge Cerdio (ITAM, Mèxic) codirigeix la col·lecció d'assaig “Teoria i Dret” de la mateixa editorial.

És articulista de Le Monde Diplomatique (edició espanyola), Agenda Pública (eldiario.es), Al revés y al derecho (Infolibre.es) i La Veu del País Valencià i és col·laborador en Hora 25 (Cadena SER), i és usuari de les xarxes socials; tribunes que aprofita per a posar de manifest les constats vulneracions dels drets d'immigrants i refugiats.

El professor de Lucas ha publicat recentment el llibre: “Mediterrani: el naufragio de Europa” relacionat amb el tema de la conferència. En aquest no sols posa de manifest la crueltat de la situació dels immigrants i refugiats que intenten arribar a Europa sinó que fa propostes per a donar resposta al problema. L'autor tracta d'oferir arguments per a rescatar a Europa del naufragi, perquè qui s'està ofegant en el Mediterrani, segons ens diu, no son sols els immigrants i refugiats, sinó també els ideals que estan en l'origen de la idea d'Europa, del projecte de la Unió Europea.

Denuncia l'hipocresia dels mandataris europeus ja que mentre parlen públicament de tragèdia humanitària les mesures que s'adopten no són conseqüents amb les declaracions. Així, assenyala el professor de Lucas que la UE està en guerra contra els immigrants i contra els refugiats, una guerra que en molts aspectes es una guerra bruta i clandestina.

Ponent.

D. Francisco Javier de Lucas Martín. Catedràtic de Filosofia del Dret i Filosofia Política. Institut de Drets Humans de la Universitat de València.

Modera la taula el Sr. Ferran Bargues Estellés, President de la Comissió d'Assessoria Jurídica de la Reial Societat Econòmica d'Amics del País de València.

La conferència se celebra al Saló d'Actes del Conservatori Professional de Música de València, Edifici Històric a la Plaça de Sant Esteve 3, a les 19 hores.

L'Econòmica. Llums i Ombres