24 de Gener. La inquisició, el tribunal de la fe en el País Valencià.

Conferencia completa

Resum

La Inquisició és un dels temes històrics que desperten més interés, i justificadament; són moltes les seues singularitats, malgrat que molts dels tòpics divulgats per la literatura i el cinema són falsos o només relativament certs.

Veurem breument, perquè la matèria és immensa, i prestant particular atenció a les especificitats valencianes, l’origen del Sant Ofici, la implantació el 1481 del tribunal de València, amb el seu secular enfrontament amb les institucions, laiques i eclesiàstiques del país, i la seua evolució, amb un paroxisme sanguinari inicial fins a mitjan s. XVI, seguit d’un temps de gran activitat fins a principis del XVII i una llarga decadencia fins a la inacabable extinció final, ben entrat ja el s. XIX.

La seua jerarquia interna, amb els àmbits jurídic, executiu, administratiu de serveis i subordinat. Tot un organisme burocràtic, jurídic, carcerari, sotmés a les ordres i l’intervencionisme centralitzador del Consejo de la Suprema Inquisición, la “Suprema”, i de l‘inquisidor general, i que compta amb els comissaris i els conflictius i temuts “familiars” per arribar a cada racó del territori.

I els espais físics que successivament ocupa a la ciutat, en un primer moment el palau del Real, després també l’arquebisbal, i finalment el seu palau propi, al carrer Navellos, que inclou la seu del tribunal, les presons i la vivenda dels inquisidors i d’alguns oficials.

El seu peculiar funcionament jurídic i carcerari, i també les seues víctimes: jueus conversos inicialment, que són massacrats, i després els moriscos fins a l’expulsió del 1609, enviats massivament a galeres; heterodoxos i heretges, il·lustrats i francmaçons, blasfems i descreguts, bruixes i nigromants, sodomites i bígams, sacerdots sol·licitadors…

La Inquisició implanta un règim de terror i demència, en paraules de Garcia-Oliver, que per força ha de tenir repercusions en la societat. Què significa, què era realment el Sant Ofici de la Inquisició?

Informació del event

Conferenciant: Albert Toldrà. Doctor en Història a la Universitat de València. Premi Joan Fuster , Premi Micalet a l’assaig i premi Alfons el Magnànim pels seus assajos de temàtica medieval.

Presentat per Ausias Cebolla i Martí
Llicenciat en Psicologia per la Universitat de València, Doctor per la Universitat de València, Membre del grup d’investigació LABPSITEC.

Sala d’actes del Conservatori Professional de Música de València, Edifici Històric de la

Plaça de San Esteban 3

Diamrts, 24 de Novembre a les 19:00 hores

També disponible en streaming i diferit en el nostre canal de Youtube.

RSEAP Valencia

Convocatoria – Castellano Descarga